Torres logotyp

World's Most Admired Wine Brand

Torres återtar förstaplatsen på rankinglistan över världens mest beundrade vinmärken

World's Most Admired Wine Brand

Torres återtar förstaplatsen på rankinglistan över världens mest beundrade vinmärken

No 1

Torres är världens mest beundrade vinvarumärke enligt expertpanelen. Läs mer om nyheten här.

Listetta för tredje gången

Torres återtar igen sin plats på toppen av världens mest beundrade vinmärken enligt brittiskbaserade tidskriften Drinks Internationals årliga lista över 50 vinmärken. Den nästan 150-åriga spanska producenten återvänder till nummer ett, efter att ha kommit först två gånger tidigare. Det gör Torres till den enda spanska och europeiska vingården att leda tabellen. Sedan rankningen först började för sju år sedan har Torres alltid varit det första europeiska vinmärket och antingen första eller andra på världslistan.

Bodegas Torres är den enda spanska vingården bland de 10 bästa varumärkena, följd av chilenska Concha y Toro och australienska Penfolds, den senare vilken flyttades ner från plats nummer ett förra året. De 50 noterade varumärkena kommer från 11 olika länder, varav 30 är inom Europa. De mest representerade länderna är Frankrike (med 14 vinmärken), Spanien (8), Australien (7) och Nya Zeeland (5).

Domarna i tävlingen är utvalda utifrån ett brett spektrum från den globala vinhandeln, bland annat; kommersiella köpare, importörer, vinexperter, Master of Wine, journalister och vinutbildare.

"Denna utmärkelse gör oss väldigt stolta eftersom det är ett erkännande av hela teamets och våra distributörers fantastiska arbete och ansträngningar. Företaget har varit i min familjs händer i nästan 150 år och vi är fortfarande mycket involverade i de dagliga besluten i allt från vingården till den färdiga produkten, vilket har gett och ger oss ett långsiktigt perspektiv på utvecklingen".
Miguel Torres Maczassek, chef för Bodegas Torres.

För att skapa Drinks International's lista över världens mest beundrade vinmärken ombads utvalda vinexperter från olika delar av världen att rösta enligt följande kriterier; konsekvent och/eller förbättrad kvalitetet, ursprungstypicitet, förpackningsdesign samt marknadsföringsinsatser, mm...